söndag 26 juli 2009

"Gud är här" nu gäller det att be!

Vi står i vårt provisorikt uppbyggda kyrktält i Musieparken i Karlstad och jag får höra om hur två grabbar från vårt team som fått be för en kille som var skelögd, men som blev helad exackt då de bad för honom. Ju mer vi pratar om det växer det en känsla inom mig av att "Gud är här" ikväll och om jag bara får ett tillfälle att be för någon så kommer Han att göra något.. detta får man inte missa och speciellt inte alla underbara ungdomar som valt att besöka oss denna kväll. Jag springer fram till pannkaksgrillen och funderar hur jag ska få ett tillfälle att få be för någon... kommer på att vi har en bönestol i vårt kyrktält, springer direkt och hämtar stolen och ställer upp den en bit ifrån grillen och frågar några som nyss fått en pannkaka om det finns något man kan be för? En tjej berättar att hon har sträckt en muskel i ryggen och undrar om man kan be för det. Hon sätter sig i bönestolen och jag ber en kort bön för hennes rygg och frågar henne efteråt om hon på nåt sätt kan kolla om det blivit bättre. Hon ställer sig sakta upp och stelnar lixom till och tittar på sin kompis och säger något i stil med "läskigt, det funkar!!!" varpå kompisen; "va, skojar du?!". Hon fortsätter att röra sig och bekräftar att nästan all smärta försvann exakt då jag bad för henne!
Frågar hennes kompis om det finns något man kan be för henne. Ser hur hon typ scannar igenom hela huvudet om det finns något att be för. Får lite känslan av att hon får typ "nu är Gud här"-känslan och nu gäller det att ta chansen! Efter en stunds tänkande frågar hon om man kan be för en kompis. Och det går ju förstås bra! Vi gör en ring och håller varandra i händerna och ber för kompisen. Gänget kommer tillbaka några timmar senare på kvällen och undrar om vi kan be för en kompis till som de känner nöd för. Vi gör en ring och tar varandra i händerna igen och ber för deras kompis. Efter bönen är de märkbart berörda båda tjejerna och tackar för att vi ville vara med och be för deras kompis. En vanlig kväll på touren.. "Gud är här"! Alltid! Tänk om vi skulle fatta det... Matt 28:20 "Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut."

bless! //Samuel

1 kommentar: