söndag 16 augusti 2009

När vi trodde kvällen var slut...

Vi står utanför en kiosk. Utanför står också några grabbar med sina Bmx som de trixar med. Vi börjar prata lite och berättar att vi är ute på tour med en grej som heter Pannkaskyrkan och att vi har bett för många sjuka under touren och sett många helade.. frågar om vi kan be för något? Ingen av grabbarna är sjuka men vi vår be för ena killens Bmx, ett hjul på Bmx:en som glappar lite.. vi lägger händerna på cykeln och börjar be. Under bönen kommer det ett par tjejer.. ser "synen" framför mig och känner att detta måste förklaras på något sätt. Jag vänder mig om och börjar prata med tjejerna och berättar att " vi är ett gäng som är på tour med en grej som heter Pannkskyrkan och vi brukar be för folk å nu ber vi för deras cykel" Jag berättar om killen i Karlstad som var skelögd som blev helad och frågar om det finns något jag kan be för. Ena tjejen berättar att hon har ont i halsen och att jag gärna får be för det. Ber en kort bön och frågar hur det känns. Tjejen berättar att det faktiskt blivit bra, men man märker att hon inte riktigt kan smälta det som hänt.. Några timmar senare är vi på väg till bilen, på vägen dit ser jag tjejerna igen sitta vid en fontän. Jag ropar " hur känns det i halsen?" Hon tittar på mig och svarar "det är bra faktiskt" Man märker att det som hänt för någon timme tidigare sedan har landat på ett helt annat sätt nu... efter en stunds samtal frågor hon plötsligt " hur blir man som er" Lite underförstått "hur blir man en kristen" Iza sätter sig ner med tjejen och berättar.. samtidigt får jag frågan från hennes kompis, om jag kan be för henne också. Hon påminner om killen jag berättade om tidigare och berättar att hon också är skelögd... Jag och en tjej ber en kort bön för henne. Frågar henne sedan om vi kan kolla om det blivit bättre. Hon tittar mig i ögonen och berättar att hon aldrig brukar kolla folk i ögonen eftersom hennes ena öga springer iväg "som nu, visst springer ögat iväg när jag kollar dig i ögonen?" Jag kollar uppmärksamt på varje ögonrörelse, men ser inget.. hon tittar mig i ögonen igen och frågar "men nu då, visst springer ögat iväg??" Jag kan fortfarande inte se något.. hon går iväg och försöker ställa ögonen och utropar efter en stund "nu kan jag inte ens skela med ögonen med vilja.." Samtidigt har hennes kompis bett en överlåtelse bön och proklamerar glatt för sin nyhelade kompis "jag har blivit kristen!" En stund senare bestämmer sig den andra tjejen också att hon vill ta emot Jesus! Fantastiskt, vi som trodde att kvällen var slut.. Men på vägen hem hade Jesus andra planer (=

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar